Množiny, intervaly, číselná osa

Další velkou kapitolou jsou množiny.

Pokud řešíme slovní úlohu, můžeme využít k řešené tzv. Vennovy diagramy              (viz obrázek vedle).

Pokud řešíme číselné množiny, využíváme intervaly a číselnou osu.

Kolik dětí má doma morče?

Na kroužku chovatelů hlodavců se sešlo 30 dětí. Vedoucí kroužku zjišťovala, kdo má doma nějakého hlodavce. Z přítomných dětí se přihlásilo 28, že mají doma morče nebo křečka. 20 dětí má doma nejvýše jeden druh hlodavce. Počet dětí, které mají doma morče, je o 6 větší, než počet dětí, které mají doma křečka. Kolik dětí má doma jenom morče?  

Řešení:

Číselná osa

Návod:

a) dokresli si do číselné osy dílky a vyznač si jedničku

b) dosaď a vyznač interval

c) pozor na pořadí (čísla musí jít v intervalu od menšího k většímu) 

Operace s množinami

Př. Jsou dány množiny

A = <-5;9>

B = {x c R; -2 < x < 9}

C = ( - nekonečno; 5)

Zapište intervalem a zakresli

a) A sjednoceno s B

b) A průnik B

c) A sjednoceno s C

d) B průnik C

e) na číselné ose popište a zobrazte  přirozená čísla, jež náleží množině

    A sjednoceno s B sjednoceno s C 

f) na číselné ose popište a zobrazte přirozená čísla, jež náleží množině

   A průnik s B průnik s C

Jdeme na rovnice:

© 2017 Matematika (nejen) pro středoškoláky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky