Množiny, intervaly, číselná osa
Další velkou kapitolou jsou množiny.
Pokud řešíme slovní úlohu, můžeme využít k řešené tzv. Vennovy diagramy (viz obrázek vedle).
Pokud řešíme číselné množiny, využíváme intervaly a číselnou osu.
Kolik dětí má doma morče?
Na kroužku chovatelů hlodavců se sešlo 30 dětí. Vedoucí kroužku zjišťovala, kdo má doma nějakého hlodavce. Z přítomných dětí se přihlásilo 28, že mají doma morče nebo křečka. 20 dětí má doma nejvýše jeden druh hlodavce. Počet dětí, které mají doma morče, je o 6 větší, než počet dětí, které mají doma křečka. Kolik dětí má doma jenom morče?
Řešení:
Číselná osa
Návod:
a) dokresli si do číselné osy dílky a vyznač si jedničku
b) dosaď a vyznač interval
c) pozor na pořadí (čísla musí jít v intervalu od menšího k většímu)
Operace s množinami
Př. Jsou dány množiny
A = <-5;9>
B = {x c R; -2 < x < 9}
C = ( - nekonečno; 5)
Zapište intervalem a zakresli
a) A sjednoceno s B
b) A průnik B
c) A sjednoceno s C
d) B průnik C